Kelmė - Batševa Krubelnikaitė-Levitan

Bat-Sheva Levitan Karabelnik (Batševa Krubelnikaitė)

Atsiminimai apie Holokaustą Kelmėje

Išversta naudojantis šaltiniais:
www.jewishgen.org (tiksli nuoroda);


Praėjo daugiau kaip penkiasdešimt metų nuo tragiškų įvykių, kuomet Vokietija įsiveržė į Lietuvą. Nemažai atsiminimų jau išbluko ir pasitraukė į amžiną užmarštį. Tačiau yra daug įvykių ir atsitikimų, kurie iš pažiūros atrodo nereikšmingi, bet jie yra įrėžti mūsų atmintyje ir nepaleidžia visą gyvenimą. Sunku pamiršti mano vyresniosios sesers Idos sapną, kurį jį susapnavo kelios dienos prieš prasidedant karui. 1941 metų birželio 22 dienos ryte ji atsibudo pilnomis išgąsčio ir baimės akimis. Ji papasakojo, kad susapnavo mūsų tėvo talį [ritualinis žydų šalis], visą aptaškytą krauju. Nors tai buvo tik sapnas, tačiau aš jo iki šiol nepamirštu.

Ruvinas Krubelnikas
(Batševos ir Idos Krubelnikaičių tėvas)
Nužudytas 1941 m.
Liba Krubelnik
(Batševos ir Idos Krubelnikaičių mama)
Nužudyta 1941 m.
Vis nepamirštu tos dienos, kuomet mes nusprendėme palikti savo namus ir persikelti į savo į giminaičių Chalozinų ūkį. Visi ryšuliai su būtiniausiais daiktais jau buvo išvežti ir atėjo laikas išeiti iš namų. Stovėdama tarpduryje, aš atsigręžiau ir pažiūrėjau į pravirus langus, į užuolaidas, kurias pleveno lengvas vėjelis, į stalą, aplink kurį tiek daug kartų sėdėjo visa mūsų šeima, į apvirtusią kėdę, kurios niekas nebesirūpino pastatyti, į vaikišką kojinytę, pamestą ant grindų. Kažkas lauke mane pašaukė, kad paskubėčiau ir prisijungčiau prie kitų. Mūsų namuose niekuomet nebūdavo tuščia, niekada nereikėdavo užrakinti durų. Visuomet kažkas būdavo namuose - vaikai, močiutė ar dar kas nors. Pirmą kartą mūsų namai liko visiškai tušti, be jokios gyvos dvasios. Buvo keista ir neramu.

Išvažiavus iš namų atsitiko dar daugiau įvykių, kurie giliai įsirėžė į mano atmintį. Trečią karo dieną užsidegė visas Kelmės miestas. Nepamirštu to vaizdo, kuomet iš Chalozinų ūkio, buvusio šešis kilometrus nuo Kelmės, stebėjome juodais dūmais užklotą dangų. Visi žvelgė į dūmų debesis, nuo degančių namų kylančius dangun. Tylėjome, viduje užgniaužę savo jausmus. Vėl ir vėl atsimenu tą patį baisiausią vakarą, kokio dar man nebuvo tekę patirti per mano trumpą vaikystę. Tai buvo tas vakaras, kada mums pranešė, kad visi ryte į atseit darbo stovyklą išvežti žmonės buvo nužudyti. Važiuoti veržėsi daugelis, ypač jaunesni, trokšdmi patekti į pažadėtus darbus. Mano sesuo Ida taip pat kartu su jaunimu stovėjo pirmoje eilėje, bet mūsų motina nutaikiusi akimirką, kai niekas nematė, nutempė ją į namą ir paslėpė viename iš kambarių. Tą rytą Ida priekaištavo motinai už tai, kad neleido jai eiti kartu su jos draugais. O štai vakare, kai sužinojome koks žiaurus likimas ištiko tuos, kuriuos išvežė, Idos išsigelbėjimas atrodė, kaip stebuklas. Iš pradžių niekas nenorėjo tikėti šia baisia naujiena, tačiau palaipsniui atėjo tikrovės suvokimas ir iš visur pasigirdo širdį veriantys klyksmai, aplinkui girdėjosi vien tik verksmas ir aimanos.

Nedidelis būrys moterų su vaikais ir keli vyrai susirinko didžiajame namo kambaryje. Šviesos nedegė. Vakaro prieblanda sklido iš tamsaus, tarytum krauju raudonai nusidažiusio dangaus. Atrodė, kad jį nutapė kažkokio nežinomo dailininko ranka. Paskutiniai šviesos spinduliai skverbėsi pro langus, apšviesdami likusių vienišais žmonių veidus. Atsimenu stalių BENTZEL BROIDE. Jis neteko savo brangios dukters FRUMA ir visos mylimos šeimos. Aš negaliu atkartoti tiksliai jo ištartų žodžių, kuriuos jis ištarė aplink jį stovintiems ir raudantiems žmonėms. Tikriausiai tai buvo visiškos nevilties šauksmas į Dangų. Stalius persiplėšė savo drabužius. Juo pasekė ir kiti. Sukalbėjome “El Mole Rachamim” ir “Kaddish” maldas. Po šių sekė "Ma'ariv" vakarinė malda. Ši dienos pabaiga liko amžiams ten buvusių žmonių atmintyje.


El Mole Rachamim giesmė ir vasaros dangus Lietuvoje (šaltinis)

Iš tiesų, tuo metu aš buvau jauna, trylikos metų mergaitė, kurios šeima dar nebuvo praradusi nei vieno savo nario, tačiau gedulas, gilus sielvartas ir neviltis užgulė mano širdį taip, kad negaliu to aprašyti žodžiais. Tą vakarą baigėsi mano nerūpestinga vaikystė ir aš staiga ne tik suaugau, bet ir pasenau. Visa savo esybe pradėjau aiškiai suvokti, kas iš tiesų atsitiko, ir kokia yra mano beviltiška ir lemtinga padėtis.

Kelmės panorama iš evangelikų reformatų bažnyčios, 1937 m.
Chalozinų ūkyje, dieną prieš paskutines žudynes, atsitiko dar vienas nepamirštamas įvykis. Tą dieną atvykę į lagerį ginkluoti lietuviai nešėlo ir nejuokavo, o tik davė nedviprasmiškus nurodymus visiems susiruošti daiktus ir sėsti į lauke išrikiuotus vežimus, paruoštus mūsų paskutinei kelionei. Visos moterys pradėjo karštligiškai ruoštis. Dabar, žiūrint atgal, atrodo, kad šis daiktų dėliojimas padėjo žmonėms trumpam išblaškyti siaubingas mintis apie tai, kas jų greitai laukė. Norėjosi kuo ilgiau uždelsti šią lemtingą valandą. Kai Ida motinai prasitarė, kad turi galimybę pabėgti, motina ją padrąsino taip ir padaryti. VYTAUTAS EITMANTIS pažinojo Idą iš gimnazijos laikų, nes jis gimnazijoje dirbo sekretoriumi [angliškame vertime secretary?]. Jis susitarė su ginkluota sargyba ir jie leido Idai laisvai išeiti iš namo. Aš stovėjau prie Chalozinų namo galinių durų ir mačiau, kaip sesuo praeina pro sargybą ir nuskuba per laukus. Ašaros plūdo man iš akių. Tuomet Vytautas patarė ir man eiti paskui seserį. Aš nuėjau į kambarį, kuriame buvo mama, ir paklausiau jos, ką daryti. Ji paragino mane bėgti. Ir taip mes su ašaromis akyse ir geliančiomis širdimis palikome paskui savęs mamą, mažuosius sesutę su broliu ir mūsų močiutę. Praėjome pro sargybą ir patraukėme link kaiminystėje buvusios Eitmančio sodybos. Kai mes priartėjome prie namo, iš jo išėjo Eitmančio sesuo ir prisiartinusi pasakė, kad negali mūsų paslėpti pas save, nes šeima bijo lietuvių aktyvistų, kurie nubaustų visus, jei sužinotų apie tai, kad yra slepiami žydai. Ji pasiūlė pabandyti nueiti į sekantį ūkį. Kaip šiandien atsimenu vyšnių medžius, augusius iš abiejų pusių kelio į tą sodybą. Ant šakų blizgėjo tiek daug juodų prinokusių vyšnių, kad net nesimatė medžių lapų. Namo languose matėsi žmonių veidai ir akys, stebinčios mus, tačiau niekas durų neatidarė. Aš pasiūliau Idai eiti į kitą vietą, tačiau ji netikėtai pratrūko, kad mes niekur toliau neisime, o grįšime atgal į Chalozino ūkį. Aš atsakiau, kad tikriausiai pastotės šiuo metu jau yra tolokai nuvažiavusios ir mes jų nepasivysime, tačiau ji pradėjo spėriai, vos nebėgdama eiti lauko vagomis atgal. Stengiausi ją sustabdyti, maldavau nebėgti, tačiau ji manęs nesiklausė. Visame kūne jutau didžiulį nuovargį, kojos buvo lyg vatinės ir bekaulės. Kliuvinėjau ir klupčiojau bėgdama paskui seserį. Kai pagaliau mes atbėgome į lagerį, ten radome dar tebesisukinėjančius kelis ginkluotus ir neginkluotus lietuvius. Mums prisiartinus, jie pažvelgė į mus, kaip į kokius vaiduoklius. Stojo tyla. Tas pats Eitmantis priėjo prie mūsų ir piktai paklausė: "Ko jūs sugrįžote !?". Aš negalėjau praverti burnos, tačiau Ida paaiškino, kad mes tik norime eiti su visais saviškiais. Paklausėme, kur yra mūsų šeima, kurioje padvadoje ji važiuoja ? Tolumoje dar vis matėsi nuo vežimų ratų kylantis dulkių debesis. Mes iš visų jėgų pasileidome vytis. Pribėgome prie paskutinio vežimo, tačiau ten nebuvo vietos atsisėsti.

Koloną iš abiejų pusių lydėjo ginkluoti lietuviai. Kai kurie iš jų buvo paprasti Kelmės gyventojai. Vienas ant peties pasikabinęs šautuvą vyras nurodė mums eiti paskui vežimus. Mes jį atpažinome. Tai buvo kirpėjas iš Kelmės pavarde KARALAITIS [JONAS KARALAITIS]. Jis prasitarė, kad mūsų motinai su sesute, broliuku bei močiute pavyko pabėgti, ir mums taip pat patarė bėgti. Ida paklausė jo, kodėl turėtume bėgti, nes visus, kaip yra žadėta, veža į darbo lagerį ? Karalaitis su šalta logika atsakė, kad jei keliaujame į darbo lagerį, tai mes į jį galėsime nueiti vėliau. Jis ėjo kartu su mumis ir vis lėtino žingsnius, tam kad pro mus praeitų kiti sargybiniai. Kai mes likome vieni nuošalyje, jis pasakė, kad mūsų tėvas dažnai ateidavo pas jį kirptis, kad jis neturi jokio ryšio su aktyvistais. Jį aktyvistai pamatė beeinantį mieste ir privertė dirbti šį darbą, į rankas įdavė šautuvą ir liepė saugoti koloną. Vyriškis padavė mums ranką ir paprašė pasižadėti, kad niekam neprasitarsime, jog jis mus paleido. Jis patarė mums pasislėpti miškelyje šalia kelio ir išlaukti nakties, o kitą dieną eiti į kaimiečių ūkius, kur jo įsitikinimu mus turėtų priglausti. Jo prašymas niekam nesakyti, kad mus paleido, tą minutę mums atrodė kažkoks keistas ir neįtikėtinas, kad aš net nusišypsojau. Pažvelgiau į seserį ir taip pat pastebėjau šypseną jos lūpose.

Mes nelaukėme nakties, o iš karto patraukėme link sodybos, kurios šeimininką pažinojome. Mano sesuo buvo pažįstama iš mokyklos dienų su tos šeimos dukra. Pamačiusi mus šeimininko dukra labai sutriko ir pradėjo įtikinėti, kad jų namuose mums nėra saugu, nes jos brolis - karštas nacionalistas ir prijaučiantis aktyvistams. Ji nuvedė mus į kitą ūkį kaimynystėje, kur gyveno Damanskienė. Nors ji mūsų ir nesutiko su dideliu džiaugsmu, bet leido įeiti į vidų. Tą patį vakarą į ūkį atėjo ir kiti iš mirties kolonos pabėgę žydai. Dar vėliau atėjo ir mūsų mama su sesute, broliuku ir močiute [ETTA BLUMA - Jakovo Chalozino sesuo, Libos Krubelnikienės anyta]. Visi susėdome mažame kambarėlyje: kas ant lovos, kas ant kėdžių, o kas tiesiog ant grindų. Aš graudžiai verkiau, nežiūrint to, kad mama buvo šalia. Iš galvos niekaip neišėjo tų į mirtį vežamų žmonių vaizdas. Ypač galvojau apie seną, beveik aklą savo močiutę Chają, mamos mamą. Brėkštant mes visi išėjome iš namo ir apsistojome netoliese esančiame miškelyje. Aš nepamiršiu iki savo gyvenimo pabaigos to širdies skausmo, kuomet netikėtai pasirodė ūkininkas BALTRUKAS ir paklausęs mūsų, kas mes esame, perdavė mums šukas. Tos šukos buvo mūsų močiutės Chajos, kurią jis pasirodo vežė savo vežimu į paskutinę kelionę. Iki paskutinės savo gyvenimo akimirkos močiutė pergyveno dėl savo anūkų. Ji paprašė Baltruko, kad jis surastų mus ir perduotų šias šukas, nes kitaip mes neturėsime kuo šukuoti savo ilgų plaukų.

Tą pačią naktį visas būrys išsiskirstė mažesnėmis grupelėmis ir taip prasidėjo mūsų klaidžiojimai po apylinkę. Vaikščiojome iš vienos vietos į kitą ieškodami gailestingų žmonių, kurie priglaustų po savo stogu bent kelioms dienoms. Klajojome nenutoldami nuo Chalozinų ūkio ir prašėme pagalbos iš aplinkui gyvenančių ūkininkų, kuriais labiausiai pasitikėjome. Pamenu vieną neįtikėtiną įvykį atsitikusį vienoje iš pirmųjų vietų. Tarpininkaujant Hiršui Chalozinui ir pažadėjus atsilyginti už pagalbą, mus su Ida priglaudė jaunų ūkininkų pora. Mes pasižadėjome, kad liksime tik vienai savaitei, bet ir tuo buvome labai laimingos. Jaunoji šeimininkė mus maloniai priėmė ir pradėjo ruošti vakarienę. Ant stalo ji patiekė virtą vištą. Lietuvių ūkininkai įprastai nepjaudavo savo auginamų vištų, bet šį kartą šeimininkė, mums neprašant, pati nukirsdino paukštį. Šeimininkai paaiškino, kad žino jog žydai įpratę valgyti vištieną ir todėl jie paruošė ją vien dėl mūsų.
Paskutinė mūsų prieglauda šioje vietovėje buvo pas vargingą našlę, kuri gyveno su dviem savo mažamečiais sūnumis. Visą tą savaitę ji labai nervinosi ir pastoviai, su kiekvienu šuns amtelėjimu, šokdavo prie lango ir dairydavosi. Baigiantis savaitei ji pranešė apie sklindančias kalbas, jog ruošiamasi vietovėje ieškoti besislapstančių žydų. Išsigandusi moteris mums parodė lauko gale esančią daubą. Joje rudenį būdavo supilamos bulvės žiemai. Ji patarė mums čia pasislėpti. O jei kartais surastų, turėjome neigti, kad buvome slepiamos tos moters name. Mes sėdėjome toje dauboje ant trupučio šiaudų ir ištempusios ausis gaudėme kiekvieną garsą. Pagaliau prisiartino du vyrai. Mes be galo apsidžiaugėme, kai vieną jų atpažinome. Tai buvo ūkininkas Eitmantis. Jis sužinojo apie mūsų sunkią padėtį ir kreipėsi pagalbos į buvusį Kelmės kunigą. Jie abu atvažiavo dviračiais, kad mus išsivežti. Mes labai nustebome, kai pastebėjome, kad mus veža tiesiai į Kelmę. Iš pradžių bandžiau prieštarauti, nes Kelmėje mums buvo pavojinga, bet kunigas nuramino, kad nėra ko bijoti, ir patarė tikėti Dievo planu. Ilgai važiavome viena iš miesto gatvių ir praeiviai atpažino mus, sėdinčias ant dviračių. Jie pradėjo šaukti: "Žydelkas sugavo !?". Pavažiavę keletą metrų, pasiekėme senąsias kapines, esančias šalia katalikų bažnyčios. Čia mūsų geradariai sustojo ir paaiškino mums savo tolesnį planą. Esą jie yra radę labai gerą prieglaudą pas patikimą šeimą, apie dešimt kilometrų nuo Kelmės. Tačiau šie žmonės sutinka priimti mus tik su viena sąlyga - mes turime pasikrikštyti. Iš pradžių ši sąlyga mus pribloškė, tačiau kiek pagalvojusios, sutikome. Mums vis tiek nebuvo kitos išeities. Po kurio laiko mus pakrikštijo ir ilgoje kelionėje dviračiais nuvežė iki sutartos vietos.

Būtų sunku papasakoti tolesnius įvykius neaprašius pačio namo, kuriame mus apgyvendino. Tai buvo mažytis medinis namukas šiaudiniu stogu ir pajuodusiomis sienomis. Maži langeliai buvo beveik palei žemę. Nors mes atvažiavome vakarop, tačiau spėjome pastebėti, kad šis miniatiūrinis namukas stovėjo pamiškėj ir atrodė, kad jis yra pačiame miške. Įėję vidun radome vienintelį kambarį, apšviestą taukine lempa. Vietoje grindų buvo plūkta asla. Pečius užėmė ketvirtį viso kambario. Palei sienas stovėjo lovos, apklotos švariomis, baltomis antklodėmis. Ant vienos lovos, užklotos balta antklode, sėdėjo pagyvenusi moteris, galvą apsigaubusi balta skara. Jos asketišką veidą šiek tiek vagojo raukšlės. Savo griežtu žvilgsniu moteris peržvelgė mus nuo galvos iki kojų. Jos dvi netekėjusios dukterys, viena apie keturiasdešimt, kita apie dvidešimt šešis ar septynis metus amžiaus, sekė kiekvieną savo motinos žvilgsnį ir buvo akivaizdu, kad ši senyva moteris čia yra didelėje pagarboje. Palaiminusi mūsų atvykimą, moteris pareiškė, kad Dievo akivaizdoje mes abi dabar esame visiškai nekaltos sielos. Tai yra todėl, kad krikštas panaikina visas anksčiau buvusias nuodėmes ir jei kartais mes dabar mirtume, tai mūsų, kaip ir kitų kūdikių, sielos nukeliautų tiesiai į Rojų. Po to mes turėjome atsiklaupti prieš Jėzaus, Šv. Marijos ir visų ten buvusių šventųjų paveikslus ir sukalbėti poterius. Mes klūpėjome ant šaltos aslos ir kartojome paskui ją "Tėve mūsų", "Sveika, Marija" ir "Tikiu į Dievą vieną". Po maldų mus pakvietė prie stalo, ant kurio buvo patiekta kiaušinienė su kaimiška duona, o svarbiausia - po stiklinę karštos kakavos !

Elena Kaušaitė,
viena iš Kaušienės dukterų
Tos moters dukros buvo labai religingos. Jos prisiekė, vardan Dievo, niekada netekėti ir iki pat mirties saugoti savo mergystę. Anksčiau jos dirbo tarnaitėmis pas žydus Kaune ir žinojo, ką jie ir jų vaikai valgo. Tačiau tai buvo pirmas ir paskutinis kartas, kai mes gėrėme karštą kakavą. Šios vargingos moterys negalėjo sau lesiti jokios prabangos. Jos turėjo vieną hektarą žemės, vieną karvę, dvi kiaules ir keletą vištų. Mes iškarto supratome, kokie sunkumai joms atsirado, norint išmaitinti dar dvi papildomas burnas. Aiškiai matėsi jų skurdas ir nepriteklius. ELENA ir JULIJA KAUŠAITĖS buvo vieno tėvo dukterys. Jų motiną vadindavome Babūnia. Ši geraširdinga šeima mums suteikė ne tik prieglobstį, bet ir įskiepijo dvasines vertybes. Tame paauglystės amžiuje, kuomet mes nebeturėjome nei tėvų, nei giminių, nei pažįstamų draugų, vertybės, kurias jos mums suteikė, buvo ypatingai svarbios. Jos mumyse auklėjo kuklumą, santūrumą, nuolaidumą ir nemelavimą. Taip pat mus mokino artimo meilės ir kantrybės. Šios paprastos kaimo moterys mums įskiepijo šias vertybes visam gyvenimui. Be abejo, visas auklėjimas buvo lydimas gilaus krikščionybės mokymo, todėl mus gausiai supo atitinkamos knygos. Jos atkakliai diegė mums mintį, kad Jėzus buvo pranašas ir kad jį priėmė beveik visas pasaulis, išskyrus žydai. Tai yra pagrindinė priežastis, kodėl žydai taip labai kenčia nuo pat krikščionybės pradžios. Visa tai mus labai veikė ir įtakojo, tačiau labiausiai veikė jų pačių gyvenimo pavyzdys. Šios moterys dalinosi su mumis viskuo, ar tai būtų duona, ar drabužiai. Kai mes sirgome, jos mus gydė. Kai mes liūdėjome, jos mus guodė. Jos suteikė mums savo meilę ir atsidavimą.



Lėja Kelcaitė, 1938 m. (nužudyta)
Iš knygos "Senoji Kelmė"
Po kurio laiko į šių moterų namus atvedė dar vieną žydaitę, aštuonių metų DUBALEH SHAPIRA [DORA ŠAPIRO]. Ją taip pat labai svetingai priėmė, nuprausė, išskalbė jos drabužius ir pamaitino. Vėliau atvedė dar vieną žydaitę, dvidešimt penkių metų FRIDA MENDELEVIČIŪTĖ, jos seserį RIVKA MENDELEVIČIŪTĖ ir jų puseserę LĖJA KELCAITĖ [daugiau čia]. Jas visas maloniai priglaudė, nežiūrint maisto ir vietos trūkumo. Greitai mes visos tapome tokiomis pat uoliomis katalikėmis, kaip ir šios nuostabios moterys. Net ir praėjus daugeliui metų po išvadavimo, vis tiek laikėmės katalikiško tikėjimo.

Po pusės metų gyvenimo šių nuostabių moterų šeimoje netikėtai mes su seserimi sužinojome tiesą apie baisų mūsų mamos, broliuko su sesute bei močiutės likimą. Juos išdavė žmonės, pas kuriuos jie slėpėsi. Šią žinią mums atsitiktinai perdavė mūsų globėjų pažįstami žmonės iš Liolių. Jie mums papasakojo, kad viena moteris su dviem mažais vaikais ir senyva moterimi buvo nužudyti. Tai įvyko prieš pusę metų netoli Liolių. Mums abejoms nebereikėjo daugiau įrodymų, kad suprastume, kas buvo tie nužudyti žmonės. Ši žinia mus tiesiog sukrėtė. Iki tol mes tikėjomės, kad mūsų mama su šeima yra gyva, tik nežinome, kur jie yra pasislėpę. Svajojome apie tą dieną, kuomet visi susitiksime ir vėl gyvensime drauge. Šis tikėjimas mus ramino ir teikė jėgų. Staiga pasaulis visu savo svoriu užgriuvo ant mūsų pečių ir sudaužė paskutinę mūsų viltį. Tą akimirką vėl pasijutau visiškai apleista ir viską praradusi. Jaučiausi panašiai, kaip ir tą dieną, kada sužinojau apie pirmąsias masines žudynes, o vėliau ir apie galutines, tačiau iš tikro šį kartą skausmas buvo kelis kartus stipresnis ir sielvartas buvo daug gilesnis. Ir vėl mums padėjo ir rūpinosi nuostabios mūsų globėjos. Jos šluostė mums ašaras ir kiek galėdamos guodė. Mes jų niekada nepamiršime, kaip ir niekada pilnai nepapasakosime, kiek daug mums Kaušaitės yra padariusios.

Aleksandra (Alytė) Grišaitė, 1932 m.
Iš knygos "Senoji Kelmė"
Taip pat niekada nepamiršime ir Kaušaičių šeimos artimos draugės, panelės OULIT GERESHAITEH [ALEKSANDRA (ALYTĖ) GRIŠAITĖ]. Ji taip pat buvo netekėjusi ir giliai tikinti moteris. Alytė buvo išėjusi katalikų tikėjimo mokslus. Ši moteris labai padėjo pabėgusiems iš Kauno geto žydams, kurie kreipėsi į ją pagalbos. Mano sesuo Ida rado prieglobstį Krakių vienuolyne, o mane priėmė pas save panelė Grišaitė, kuri gyveno pačioje Kelmėje. Jos drąsa ir tvirtas tikėjimas suteikė man užtikrintumo, jog gyvendama pas ją aš nenukentėsiu ir būsiu saugi jos namuose. Ji priėmė ir su manimi elgėsi, kaip su tikra dukra, kurios pati panelė Grišaitė neturėjo. Ji rūpinosi mano drabužiais ir maistu, stengėsi aprengti ne prasčiau, nei kitos miesto mergaitės, siuvo ir taisė mano drabužius, kokius tik galėdavo man gauti. Ji troško, kad mums sekmadienį einant į bažnyčią aš atrodyčiau nepriekaištingai. Kuomet aš nerimaudavau, kad mane gali kas nors atpažinti, ji visuomet atsakydavo: "Jei Dievas saugo mus, tai niekas tavęs nepamatys ir neatpažins". Alytė buvo apsišvietusi moteris, kuriai rūpėjo ne tik ši diena, bet ir mano ateitis. Ji pergyveno, kad aš nelankau mokyklos ir veltui eikvoju brangų savo jaunystės laiką, todėl ji surado man privačias mokytojas. Mane mokino dvi vienuolės, kurios kaip atlygį gaudavo pietus. Žinoma, Alytė joms pasakė apie tikrą mano kilmę. Metų bėgyje aš jau buvau pasiruošusi gimnazijos stojamiesiems egzaminams. Alytė norėjo, kad mokyčiausi Kelmės gimnazijoje, bet kiek pasvarsčiusi nusprendė ne žaisti su likimu. Ji nuvažiavo į Raseinius ir ten išnuomojo man kambarį. Pakalbėjusi su Raseinių gimnazijos kunigu, jie man leido laikyti stojamuosius egzaminus. Prieš tai ji man gavo padirbtus asmens dokumentus su lietuviška pavarde. Tie dokumentai man tarnavo daug metų. Su jais sulaukiau išvadavimo ir baigiau universitetą. Raseiniuose sėkmingai praėjau egzaminus ir ištisus metus mokiausi tiesiai vokiečiams palei nosis. Pamokų metu turėjau būti atsargi ir nepasirodyti per daug gerai žinanti vokiečių kalbą, nes kitaip aš bendramokslių ir mokytojų akyse galėjau atrodyti įtartinai. Niekada neišeidavau iš namų, išskyrus kelią į mokyklą ir atgal. Aš savo išvaizda beveik neišsiskyriau iš kitų, nors atrodžiau nevisiškai arietiškai. Mano plaukai buvo supinti į ilgas kasas, kaip ir visų besimokančių lietuvių mergaičių. Lietuviškai kalbėjau laisvai, be jokio akcento. Alytė rūpinuosi visais mano poreikiais ir buvo man kartu ir motina, ir tėvas.

Po metų, besimokant Raseiniuose, rusai pradėjo stumti vokiečius atgal. Tuo metu buvo vasaros atostogos. Visame mieste girdėjosi pabūklų griaudėjimas. Aš nusprendžiau vykti pas seserį Idą į vienuolyną. Ten likau iki išvadavimo ir tęsiau mokslus to miestelio gimnazijoje iki pat paskutinės klasės. Geraširdės vienuolės suteikė man galimybę mokytis, nes jos labai vertino išsilavinimą.

Po mokslų išvažiavau į Vilnių ir tęsiau studijas universitete. Man nereikėjo laikyti stojamųjų egzaminų, nes mano gimnazijos baigimo pažymiai buvo labai geri. Per tuos penkis metus, studijuojant daug metų turinčiame Vilniaus Universitete, aš susiradau draugų iš bendramokslių tarpo. Nei vienas net neįtarė, kad esu žydė. Mano gimnazijos atestatas buvo su netikru lietuvišku vardu ir su juo aš mokiausi iki pat universiteto baigiamųjų egzaminų ir diplomo įteikimo išvakarės.

Vieną vasarą, mokslo atostogų metu, aš lankiausi Kelmėje ir susitikau su ten gyvenančia amžinatilsį Basia Braudiene. Ji pasakė, kad yra neišmintinga turėti diplomą su netikru vardu. Ji man padėjo sutvarkyti ir gauti asmens dokumentus mano tikru vardu. Grįžusi į Vilnių aš turėjau įrodyti universiteto vadovybei, jog esu tas pats žmogus, kurio pavardė įrašyta mano naujame gimimo liudijime, kitaip tariant, kad esu žydė ir mano tikras vardas yra Bat-Ševa Karabelnik. Tai pasirodė labai sunkus darbas. Universiteto dekanas buvo šokiruotas, kai apie tai sužinojo. Jis juokais stebėjosi, kaip man mažutei užteko drąsos sėkmingai ištisus penkerius metus jį šitaip maustyti. Taip aš gavau diplomą, kuriame buvo užrašytas tikras mano vardas.

Vėliau dirbau Kaune knygų leidyklos redaktore ir direktore. Ten aš ir ištekėjau. 1960 metais išvykau į Izraelį. Izraelyje visą laiką dirbau mokytoja, o paskutiniais metais buvau vaikų su specialiais poreikiais mokyklos direktore. Viso gyvenimo džiaugsmas yra mano dukros, anūkai ir sesuo Ida, kuri, mirus jos vyrui, gyvena šalia manęs.

Apmąstant savo gyvenimą ir likimą, drąsiai galiu teigti, kad Izraelis ir vien tik Izraelis yra tas tikrasis atsakymas visiems mano tautiečiams.